29.11.16

De weg naar vreugde

'Als de wet van aantrekking bestaat, en je dus alles zelf aantrekt in je leven omdat je er energetisch mee resoneert', zegt ze. 'Dan voel ik me bijna schuldig over hetgeen waarmee ik resoneer.' 
Ik knik. De eerste keer dat ik van deze universele wet hoorde, was ik - zacht uitgedrukt - niet erg blij met deze wetenschap. Want dit betekende dat ik zelf verantwoordelijk was voor mijn burn out, lichamelijke pijnen en financiële tegenslag waar ik op dat moment mee te maken had.

Toch was het ook goed nieuws, omdat het tevens betekende dat ik meer zeggenschap over mijn leven had dan ik altijd had gedacht. Ik hoefde alleen maar mijn humeur te verbeteren om mijn energie te verhogen, zodat hetgeen waarmee ik resoneerde mee zou veranderen.
Maar hoe doe je zo iets?

Het begint met eerlijk zijn over wat je voelt. In plaats van te zeggen 'ik voel me rot' benoem je hoe je je werkelijk voelt (zie de emotionele geleidingsschaal hieronder). Je kunt je bijvoorbeeld niet ‘bijna’ schuldig voelen, zoals de vrouw in de intro. Je voelt je schuldig of niet, je voelt je boos of niet, et cetera.

Stel nu dat je van Rotterdam (22. neerslachtigheid) naar Amsterdam (1. vreugde) wilt, en je kijkt op je plattegrond om de route te bepalen. Dan heb je er weinig aan om te constateren dat je je dicht bij Rotterdam bevindt. Het is veel makkelijker als je precies vaststelt dat je staat in de Herenstraat op nummer 18 in Berkel en Rodenrijs (21. schuldgevoel).

Emotionele geleidingsschaal (Bron: Abraham (Hicks)) &
Elevation - Bianca van Baast

Nu je weet waar je je bevindt kan het frustrerend zijn om te ontdekken hoever je nog verwijderd bent van Amsterdam (1. vreugde). Die frustratie (10.) is oké. Kijk maar eens hoe snel deze emotie je omhoog heeft gebracht op de geleidingsschaal richting vreugde! Laat frustratie dus toe. Stamp of vloek even, maar blijf er niet te lang in hangen, want dan kom je niet verder. Als je het veroordeelt, brengt het je hooguit weer terug naar wanhoop (22).

Als je uitgestampt bent, bepaal dan waar je naartoe wilt. Je wilt niet naar Rotterdam (22.), dus ga je ook geen tijd, aandacht en energie meer steken in gedachten, gesprekken en overige activiteiten die je die richting opbrengen. Je keert je gezicht richting Amsterdam (1.) en focust jezelf alleen nog op hetgeen dat je opluchting geeft, nieuwsgierig maakt en/of enthousiasme brengt. Zo beweeg je stapje voor stapje richting 1.; het gevoel van vreugde, kracht, vrijheid, liefde en waardering.

Soms zul je een verkeerde afslag nemen en afzakken op de geleidingsschaal. Op dat soort momenten neem je jezelf als een kind op schoot en word je je ideale ouder. Vertel jezelf dat het goed is te weten dat je een verkeerde afslag hebt genomen. Je hebt er van geleerd en zult in de toekomst betere keuzes maken. Haal bewijzen naar voren waaruit blijkt dat je al goed op weg bent en dat je zult bereiken wat je wilt. Maar ben bovenal begripvol en vergevend naar jezelf. Want wat jou het hardst naar beneden laat tuimelen op de geleidingsschaal is 'jezelf veroordelen'.

Voel eens: Waar bevind jij je nu? Welke gedachte laat jou naar beneden tuimelen? En waar mag jij jezelf voor vergeven?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten