19.1.16

Doelen stellen met gevoel

“Je hebt het al de hele ochtend over doelen, maar hoe zit het met intenties?” vraag ik de presentator. Ik bevind me op een netwerkbijeenkomst en diverse (beginnende) ondernemers zijn al naar voren gevraagd om te vertellen over wat zij zoeken en wat zij aanbieden. Bij sommigen neem ik een zekere wanhoop waar: “Hoe kom ik aan meer klanten!?”

Ik denk terug aan de eerste keren dat ik zo’n bijeenkomst bezocht. Ik had er helemaal geen zin in, maar voelde me verplicht om hieraan deel te nemen, omdat men beweert dat dit dè manier is om aan nieuwe contacten en klanten te komen. Mijn subdoel, naast het doel klanten te vinden, werd dan ook zoveel mogelijk mensen spreken en kaartjes uitdelen. 

Aan het einde van een bijeenkomst had ik vaak meerdere kaartjes uitgedeeld en ontvangen, maar echt blij was ik niet. In mijn angst mis te grijpen had ik slecht naar mijn gesprekspartner geluisterd. (Omdat ik me in de tussentijd afvroeg wanneer het juiste moment was om mijn kaartje te overhandigen. Grote kans trouwens dat de ander zich hetzelfde afvroeg.) Daarnaast voerde ik hele onhandige gesprekken doordat ik gesprekpartners uitkoos op uiterlijk in plaats van wie het beste aanvoelde. En in gedachte zat ik vaak al bij de volgende die ik wilde spreken nog voordat er een fatsoenlijk gesprek opgang was gekomen met de huidige gesprekspartner.

Ik weet niet hoe anderen mij beleefden, maar een erg aangenaam gezelschap zal ik niet geweest zijn. Zelfs als ik goed toneelspeelde moet men (onbewust) iets van mijn ‘neediness’ gevoeld hebben. Ik baalde zelf ontzettend van mijn gedrag en besloot te stoppen met netwerkbijeenkomsten.
Ochtendritueel - Bianca van Baast

Maar nu stond ik hier, op het podium tijdens een netwerkbijeenkomst, terwijl de presentator mijn kaartje voorlas.

Enkele maanden eerder had de organisatie een oproep geplaatst om mee te denken over de invulling van een netwerkbijeenkomst. Ik had gereageerd met de opmerking dat dit soort evenementen altijd gingen over wat je ‘doet’ en nooit over waarvan je ‘droomt’. Wat bezielt ondernemers nu eigenlijk? Waar wil men naartoe? Niet zo zeer materialistisch, maar qua gevoel. 

Ongeacht welk doel we hebben, we stellen dit doel omdat we verwachten dat het ons een goed gevoel gaat geven. Maar hoe wil jij je voelen in de tussentijd dat je je richting doel beweegt? Bezorgd, gestresst, verveeld en verkrampt? Of nieuwsgierig, enthousiast, ontspannen en vrij? 
Where we meet - Bianca van Baast
In 2010 ontdekte ik dat ‘mezelf en anderen een goed gevoel geven, zodat er ruimte ontstaat om te ont-wikkelen’ belangrijker voor me was dan elk ander doel. Mensen ontmoeten, ongeacht waar, ging niet langer over visitekaartjes uitdelen, maar over echt ont-moeten. Over vertrouwen op mijn gevoelens in plaats van luisteren naar mijn angsten. Over het loslaten van de afloop en genieten van het aanwezig zijn in het NU. 

In deze ontspannen sfeer mag er alles zijn, zelfs (of juist vooral) kwetsbaarheid. Het mooie hiervan is dat je zo hele andere gesprekken krijgt. Ze geven meer voldoening, blijven langer bij en worden intiemer. Juist hieruit kunnen mooie vriendschappen en samenwerkingen komen. 
Als je dus in het vervolg doelen stelt, laat dan je eerste doel ‘je goed voelen’ zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten