10.12.15

Een betere wereld...

De wet van aantrekking? Is dat zoiets als oorzaak en gevolg? Dat je terug krijgt wat je een ander hebt aangedaan?” “Nee”, antwoord ik, “De wet van aantrekking weerspiegelt wie je in vibratie bent. Daarom wordt het soms ook de wet van vibratie of de wet van resonantie genoemd.” Een groot vraagteken verschijnt op haar gezicht en dus doe ik een poging om het haar uit te leggen.

Als we materie ontleden (van cel naar moleculen, naar atomen, etc), blijkt alles uiteindelijk uit energie te bestaan. Je zintuigen ervaren energiefrequenties, onder andere via licht,- en geluidsgolven. Zij geven dit door aan je hersenen. Die selecteren wat voor jou belangrijk is en wat niet. Hierdoor hoor je niet elke auto die voorbij rijdt en elke hond die blaft, maar verneem je alleen wat er voor jou toe doet. Denk aan een druk feestje bijvoorbeeld, wanneer iemand ineens jouw naam noemt. Je hoort je naam vallen, maar de rest van het geroezemoes gaat aan je voorbij.
Wat je ervaart is nooit de hele werkelijkheid. Je neemt alleen datgene waar dat qua energiefrequentie overeenstemt met die van jouw. Je energiefrequentie wordt bepaald door wat je denkt en wat je voelt. En omdat ieder mens andere ervaringen en overtuigingen heeft en daardoor zich anders voelt, verschilt de energiefrequentie van persoon tot persoon en ervaart iedereen een andere werkelijkheid. 

Als collectief zijn er dingen die we allemaal belangrijk vinden, en die we dus allemaal opmerken, maar er zijn nog veel meer dingen die de ene persoon volledig ontgaat, terwijl de ander het als een groot probleem ervaart. 

Iemand die bijvoorbeeld geleerd heeft dat hij ‘een dubbeltje is en nooit een kwartje zal worden’ en dit (on)bewust gelooft, zal daardoor veel meer beperkingen zien dan iemand die geleerd heeft dat hij alles kan bereiken wat hij wil. Die eerste persoon zal ook sneller een ander de schuld geven van zijn beperkingen, ondanks dat hij die grenzen zichzelf onbewust oplegt.
De (buiten)wereld wordt dus vooral bepaald door je binnenwereld, door de gedachten en gevoelens die je hebt over jezelf en de wereld.
All We Want To Be Are Dreamers - Cameron Gray
De manier waarop de buitenwereld je (on)bewuste binnenwereld weerspiegelt is niet altijd te herkennen. Voordat ik deze blog schreef bijvoorbeeld, besloot ik even een boswandeling te maken. Op een gegeven moment bevond ik me op een bospad waar ik wel vaker kom, maar dit keer ervoer ik er een ontzettende onrust. Ik stopte zodat ik kon waarnemen waar die onrust vandaan kwam. Langzaam kwam ik uit mijn gedachten en begon mijn omgeving waar te nemen. Waar ik eerst alleen bos zag, begon ik nu details te zien. En wat ik zag was ongelooflijk!

Overal om mij heen bevonden zich kleine vogeltjes. Zoveel kleuren en formaten had ik nog nooit bij elkaar gezien! Sommige ritselden door de droge bladeren op de grond, anderen vlogen van tak naar tak, weer anderen zaten te tjilpen of zochten hogerop naar voedsel. 

Na ruim 5 minuten puur genieten besloot ik verder te lopen. En terwijl ik mijn eerste stap zette zag ik ineens de overeenkomst tussen de vogels en mijn gedachten. Voordat ik de vogels had opgemerkt hadden mijn gedachten ook van de hak op de tak gesprongen, maar nu waren de vogels grotendeels verdwenen en was mijn onrust met hen meegevlogen.
Dag en Nacht - M.C. Escher





Je buitenwereld verander je dus door je innerlijke wereld te veranderen. Dit gebeurt automatisch door middel van nieuwe ervaringen, maar ook door het bewust aanpassen van overtuigingen, het maken van een nieuwe intentie of het verleggen van je aandacht. Stel je je eens voor wat er gebeurt als jij je er bij neer legt dat iedereen een andere waarheid heeft. Dan kun je dus je vrede bewaren zodra iemand anders reageert dan jij zou willen. Balans en vrede in je binnenwereld leidt op die manier naar vrede in je buitenwereld. Een betere wereld begint dus inderdaad bij jezelf...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten