4.6.15

Bepaal je toekomst met woorden

'Ooo, wat ben je toch een trut!' hoor ik haar zeggen terwijl ze de trap weer oploopt. Ik weet dat ze het niet tegen mij heeft, ondanks dat we maar met z’n tweeën in huis zijn.
Ik word er akelig van, want hoe vaker we elkaar ontmoeten hoe meer ik zie hoe ze lijdt onder de benamingen die ze zichzelf geeft en de eigenschappen die ze zichzelf toebedeelt. Deze prachtige vrouw heeft veel misbruik en mishandeling in haar jeugd meegemaakt, maar zelfs nu ze volwassen is, de daders zijn overleden en een fantastische man haar bijstaat blijft ze zichzelf klein en onbeduidend houden met de dingen die ze tegen en over zichzelf zegt.

De reden dat het me zo op valt is omdat ik het herken. De eerste keer dat ik bewust in stilte mediteerde schrok ik van de dingen die ik tegen mezelf zei en hoe ik over mezelf dacht. Als een ander zo tegen me zou spreken, was ik allang vertrokken, maar van jezelf weglopen gaat moeilijk. Alhoewel… We zoeken niet voor niets zoveel afleiding in muziek, tv en social media.

De zinnetjes 'Je bent (niet)… je kunt niet …' zijn ooit tegen jou gezegd door jezelf of een ander. En hoewel ze waarschijnlijk onterecht waren (het tegenovergestelde was tenslotte ook waar) ben je ze gaan geloven en zelfs gaan beamen door ze te blijven herhalen.
by Alessia Iannett



Streng zijn voor onszelf en anderen, zo denken we, motiveert ons om vooruit te komen. Maar zeg nu zelf; maakt het je niet eerder terughoudend, onzeker, klein en misschien zelfs ziek?

Zinnetjes die je zo vaak herhaalt totdat je ze gaat geloven noemt men affirmaties. De laatste tijd wordt hier steeds meer aandacht aan besteed, omdat je ze ook positief in kunt zetten. Een nieuwe, optimistische gedachte of overtuiging kan heel de koers van je leven ten goede veranderen.
Toch zei een vriendin van me ooit: 'Ik geloof niet in positieve affirmaties.' En ik moest toegeven dat, hoewel ik er wel in geloofde, ik er nog maar weinig aan had gehad. Waar lag dat aan? 

Ik had begrepen dat je elke zin kon gebruiken die je maar waarheid wilde laten worden. Maar terwijl ik mijn affirmaties regelmatig herhaalde bemerkte ik soms een knop in mijn onderbuik. Een teken dat ik er niet echt in geloofde. 
Het ging zelfs tegen me werken: Hoe meer ik affirmeerde 'geld stroomt met gemak naar me toe' (een veel aangeprezen affirmatie), hoe minder geld er naar me toekwam en hoe meer mijn spaargeld afnam.

 Alex Grey - Meditation
Wetenschappelijk weet men dit steeds beter te verklaren. Achter wat je voelt zit namelijk energetisch veel meer kracht dan achter hetgeen dat je denkt. En het universum zal dankzij de wet van resonantie (wet van aantrekking) altijd reageren op wat je het sterkste uitzendt. Mijn gevoel ontkende veel positieve zinnen die ik gebruikte, omdat de affirmaties te ver af stonden van wat ik voor mogelijk hield.

Als je dus gebruik maakt van affirmaties, gebruik dan zinnen waarvan je minimaal één keer bewijs hebt gekregen, zodat je gelooft in wat je zegt ondanks dat het nog niet helemaal eigen is. Dit kan betekenen dat je meerdere affirmaties nodig hebt om uiteindelijk te komen bij die affirmatie die je werkelijk wilt geloven. Je streefgewicht is bijvoorbeeld 60 kilo. Maar in plaats van meteen te affirmeren 'Ik weeg 60 kilo' gebruik je andere affirmaties als tussenstappen totdat je de gewenste zin kunt gaan geloven. Bijvoorbeeld 'Ik kan op een aangename manier afvallen. Ik kies voor eten dat goed voor mijn lichaam is. In het verleden ben ik één kilo afgevallen, dan is het ook mogelijk om twee kilo af te vallen.' Of 'Ik woog eerder al 60 kilo en ik kan daar naar terug'. 

Hoe meer je kiest voor woorden die je gelooft (positief of negatief), hoe meer het leven je zal bevestigen.

1 opmerking:

  1. Mooi artikel Bianca, ben onder de indruk van je schrijverstalent. <3

    BeantwoordenVerwijderen