6.10.14

De twijfelaar

Twijfel, twijfel - Bianca van Baast
In ons gezin sta ik bekend als de eeuwige twijfelaar. Vooral in het verleden was dit een issue. Ik maakte mijn ouders horendol met de woorden: “ Ik weet het niet. Ik twijfel tussen...”

De reden hiervoor was dat ik absoluut geen visie voor mezelf had. Ik wist hoe mijn omgeving over mij dacht en wat ze van mij verwachtte. Ik wilde trouw zijn aan hen, rekening houden met wat zij vonden. Maar omdat ik hierdoor nergens voor de volle 100 procent voor ging leidde dit vaak tot middelmatige resultaten.

Mijn eigen dromen kende ik niet eens zo goed. Mede omdat ik verwachtte dat ze toch onbereikbaar waren en omdat ik er het lef niet voor had. Hierdoor draaide ik maar wat rondjes. Ik proefde wel, maar erin duiken durfde ik niet.

Depressies en een burn out zette me uiteindelijk voor het blok. Ik moest keuzes gaan maken. Maar als je niet weet welke richting je op wilt, wie je bent, wat je wilt bereiken of waar je voor staat is het haast onmogelijk om de juiste beslissingen te maken.

En dus stelde ik mezelf vragen zoals;
- Wat verwacht mijn omgeving van mij?
- Past dit bij mij of heb ik andere ideeën, wensen of verlangens?
- Hoe wil ik me voelen?
- Wat is goed in mijn leven en wat wens ik te veranderen?

Vooral “Hoe wil ik me voelen?” bleek een belangrijke vraag om te beantwoorden. Want ongeacht hoe fantastisch een keuze verstandelijk kan zijn, als het me geen
gevoel van opluchting, geluk, gezondheid, trots of levendigheid geeft, dan is het de verkeerde beslissing.

Dus als ik nu twijfel betekent dit dat ik 
er mijn visie en gevoel nog niet bij betrokken heb en dat ik nog even verder moet zoeken, want een andere keuze is ALTIJD mogelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten